18. 2. 2021 - Rady a tipy

Home office neboli práce z domova na dálku je způsob práce, kdy zaměstnanci vykonávají pracovní úkoly úplně nebo částečně mimo sídlo svého zaměstnavatele.

Výsledky práce jsou v takovém případě předávány zaměstnavateli prostřednictvím digitálních kanálů. Práce z domova se začala rozšiřovat spolu s rozvojem informačních a komunikačních technologií. Zároveň ale většina firem trvala na docházení zaměstnanců na pracoviště a home office umožňovala jen občas – tedy pouze jako jeden z benefitů. Jiná zaměstnání ovšem byla na tomto modelu postavena úplně, např. programátoři.

Podle průzkumů, vyhovuje home office zhruba dvěma třetinám zaměstnanců. Především proto, že nemusí do práce dojíždět, čímž ušetří čas, a zároveň jsou schopni efektivně se postarat o domácnost. To ale zároveň znamená, že celé třetině zaměstnanců práce z domova nevyhovuje, případně pro ni nemají vhodné podmínky.

Mnozí zaměstnanci práci z domova nikdy nevykonávali a pro některé může být těžké si nastavit vlastní pracovní režim, když nejsou pod dohledem vedení nebo kolem sebe nemají další spolupracovníky. Pracovní morálka může být ohrožena dvěma extrémy: prokrastinací (odkládáním) a workoholismem (závislost na práci). Proto je důležité si stanovit pevná pravidla a řád, kterých se budete držet za každé situace. Přeci jen home office je pořád práce, ne dovolená a musí mít jasně daná pravidla.

Níže Vám přinášíme několik doporučení, která by Vám přechod na home office mohla ulehčit.

Ovšem žádná univerzální rada neexistuje, každému vyhovuje něco jiného. Je také dobré si uvědomit, že postupy práce a způsoby motivace používané v kanceláři Vám doma fungovat nemusí a mnohé si budete muset nastavit trochu jinak. Zkrátka přizpůsobit své osobnosti.

1. Disciplína

Mějte disciplínu a pravidla. Home office není dovolená, ale práce. Člověk si možná může přispat, protože ušetří čas strávený na cestě do práce, a zvládne třeba během pracovní doby vyprat i tři pračky, ale pořád je v práci.

Home office není vždy pro každého. I zaměstnanec, který je běžně v kanceláři výkonný, může na home office selhat. Co teprve zaměstnanec průměrný či podprůměrný. U někoho se také může dostavit silný pocit odloučení a neschopnost pracovat, dostatečně se motivovat.

V zaměstnání, když vidíte, že ostatní pracují, tak pracujete také, protože Vám ani nic jiného nezbývá. Najednou jste ale doma a tam máte naprosto jiné návyky. Pokud je to slučitelné s Vaší pracovní pozicí a nadřízený souhlasí, nastavte si vše podle svého. A klidně u toho buďte třeba i v pyžamu.

Kdo chce být při práci z domova úspěšný, měl by si osvojit také disciplínu a pevně se držet určitých pravidel. Pak nebude trpět ani práce, ale ani soukromí.

Samozřejmě, řadu věcí na home office si můžete nastavit podle své potřeby. Ale bez jedné důležité věci se neobejde nikdo. Pokud chcete mít dlouhodobě dobré výsledky, je nutná sebedisciplína a kázeň.

2. Režim, pracovní plán a pravidla

Režim je při práci z domova nesmírně důležitý. I když pracujete z domu, držte se režimu, na který jste zvyklí z práce. Dodržujte denní rituály. Vstávejte ve stejnou hodinu, proveďte základní ranní hygienu, převlékněte se, nasnídejte se, tak jak jste zvyklí a až pak sedněte k počítači. Ráno se tedy chovejte tak, jako byste šli normálně do práce.

Stejně důležité jako jít ráno „do práce“, je jít odpoledne „z práce“. Ve chvíli, kdy máte po práci, vypněte počítač a běžte se vyvětrat ven, tak jako byste se vydali na cestu domů. Doporučujeme stanovit si a dodržovat pevný pracovní režim a stanovit si jasné hranice oddělující pracovní a soukromý život.

Díky tomu, že vždy víte, co v kterou dobu budete dělat, se Vám bude pracovat mnohem lépe. Proto je tak důležité udělat si důkladný a zároveň realistický plán. Jinými slovy mít správný time management.

Velkým plusem práce z domova je, že si můžete nastavit svůj pracovní plán, což může být ale i úskalím. Váš pracovní den nikdy neskončí. Nastavte si proto časový limit, do kdy pracujete. Mějte režim, plán a nenechte se rušit.

Většina lidí potřebuje na práci klid. Pokud jste i Vy jedním z nich a nebydlíte sami, je zapotřebí jasně se dohodnout s rodinou nebo partnerem na časech, kdy se potřebujete soustředit a nebýt vyrušováni.

3. Rozvrhněte si pracovní dobu

Jedním ze specifik práce z domova je to, že pracovní dobu nerozvrhuje zaměstnavatel, ale zaměstnanec si ji rozvrhuje sám. I když tato forma nemusí vyhovovat všem zaměstnancům. Zaměstnanec tak má možnost si rozvrhnout pracovní dobu podle svých potřeb.

Svůj pracovní den i týden si dobře naplánujte. Nastavte si, co potřebujete udělat daný den a týden, a to pak důsledně plňte, jinak se snadno dostanete do nekonečné spirály odkládání práce, dohánění po nocích a následného totálního vyčerpání.

Nezapomínejte ani na přestávky a dodržujte je stejně tak, jako je tomu v práci. Pokud doma máte děti, nezapomeňte do harmonogramu zavést dobu, kdy se budete věnovat jen jim. Do harmonogramu můžete zahrnout i činnosti, které s prací přímo nesouvisejí, například: cvičení, procházka, domácí práce apod.

Práce z domova umožňuje zaměstnancům lépe skloubit pracovní a osobní povinnosti. Zaměstnanec s dobře vyváženým poměrem mezi prací a soukromým životem (work-life balance) je výkonnější, efektivnější a může tak organizaci poskytnout kvalitnější pracovní výsledky.

Úžasná na home office je právě ta variabilita a svoboda v nakládání s časem.

4. Neztratit kontakt s kolegy

Největším úskalím práce z domova je nemožnost vidět se s kolegy osobně, nedostatečný kontakt a nemožnost řešit věci flexibilně. Tyto nedostatky řeší nejrůznější technologie a platformy, díky kterým je možné s kolegy poměrně dobře komunikovat i po síti.

Je důležité zůstat v kontaktu s lidmi z pracovního kolektivu, aby se člověk pracující doma nedostal do přílišné izolace.

Chytré nástroje udrží Váš tým pohromadě – mezi oblíbené komunikační nástroje patří např.: Skype, Google Hangouts, Google Meet, Zoom. Oblíbené nástroje pro správu projektů jsou např.: české Freelo, Trello, Asana. Úložiště a sdílení dokumentů zajistí např.: Google Disk, Dropbox, OneDrive

5. Zařiďte si vhodné pracovní prostředí

Je nereálné mít celý dům jako pracovnu. Pokud Vám to situace dovolí, udělejte si doma alespoň provizorní pracovní koutek. A jestli už musíte dělat třeba u jídelního stolu, sundejte z něj všechno, co by mohlo připomínat jídelnu. Teď je to prostě stůl pracovní.

Vhodnější ovšem je zřídit si domácí kancelářský prostor, může být kdekoli, pokud je trvalý, dostatečně velký a pohodlný, aby Vám umožnil dobře vykonávat práci. Pokud je to jen trochu možné, nepracujte z gauče, postele nebo křesla.

Aby se Vám dobře pracovalo, udržujte si na pracovním stole pořádek. Čistý stůl totiž znamená i čistou hlavu. Ze zdravotního hlediska by bylo nejlepší, abyste měli kvalitní kancelářskou židli, ze které Vás nebudou bolet záda a vhodný kancelářský stůl. Důležité je také dostatečné a kvalitní osvětlení a odstranění všeho, co by Vás od práce mohlo rozptylovat.

Důležité je si určit, kde je Váš pracovní prostor a členům rodiny vysvětlit, že Vás na tomto místě nemají rušit.

Těchto několik bodů by Vám mohlo pomoci při přechodu na práci z domova. Další zajímavý článek na toto téma jsme publikovali již v březnu 2020.

Pokud si stále nejste jisti, jak Vaši domácí kancelář navrhnout a vybavit, můžete využít služby naší firmy K + V Interier. Vaše prostory si zaměříme, po konzultaci s Vámi doporučíme nejvhodnější vybavení a zpracujeme třeba i 3D vizualizaci zdarma.
Kontaktovat nás můžete na telefonním čísle 608 333 688, nebo emailu sk@kvi.cz rádi Vám poradíme.

window.addEventListener('DOMContentLoaded', (event) => { console.log('DOM fully loaded and parsed'); });